08 December, 2006

Sisin altinda

Kosova'daki bir kisin sis hic bitmemis --- Sis karin gelmesi ilan ediyormus. Soguk, sisli, erken, ve 40 dakikali bir yuruyusten daha otogara 8.30'ta vardim. Hemen bir Prizren'e giden bir otobuse binebildim (Yolcular icin Kosova'da sehirlerarasi gezmek kolay (otogara yuruyusler haric): bir otobus her 15 dakika Kosova'nin dort bir yanina kalkiyor...)

Prizren cok eski, pitoresk, Osmanli camilerle dopdolu bir sehir.... Ne yazik ki tam gun 10 metreden daha goremedim. Uzaklikta binalarin sekileri gorebildim, ama sisin oldugu icin, benim 2.000 metreli bir yaylada oldugumu hissettim... Sis hic bitmedi.

Neyse, goremeyenler daha iyi anlayabiliyorum artik.... KFOR askerlerin musaadesiyle bir kalenin ustune tirmandim. Iyi havayken zirveden Prizrenin vadisine mukemmel bir manzara varmis --- ama kalin bir battaniye sisle hic gorunmez... Bosver, cunku ezan soylenirken zirvede olan bir insan huzunlu bir ses duvari tarafindan bulusulur --- gercekten unutulmaz bir tecrube.... Hic bir sey goremedim, ama ezanin sesi beni hic birakmayacak...

Genelde Peje'den Prizren daha ilginc --- maalasef yanlis nedenlerin dolayi... Yani Peje'nin binalari genellikle tam tadilat edilmistir -- resimler cekmek icin hic bir sey yok. Ote yandan Prizren'de fotograf makinesi icin ilginc seyler her kosede bulunur --- ve maalasef bu vakada 'ilginc seyler' her yerde olan harabeler demektir... Mart 2004'un kucuk devriminden sonra, Kosova'daki cok Sirp kiliseler ve evleri yakildi. Yuksek citlerin arkasinda (ve kizgin ve intikam isteyen yerli Arnavut Kosovar nufus tarafindan devam eden vandalizm tehdidine ragmen) yikik Sirp kiliseleri suanda restore ediliyor, ama evlerin eski oturanlari Sirbistan'a goc etmisler --- hic kimse onlarin evleri restore etmeyecek (ayrica artik onlarin bariscil Arnavutlarla oturmalari imkansiz gorunuyor). Bunun yuzunden Prizrenin tepelerinde yikik, catisiz evleri cop gibi sessiz yatiyorlar... Neyse, harabeler daha iyi resimler demektir (sise ragmen tabii).

Ama gramersiz bir kompozisyondan sonra (aksam yemegi bulmak icin cok tembelim -- ayrica odam ulasmak icin bir tepenin ustune tirmanmam lazim, o yuzden cok yazmaya calistim) nihayet huzurda sizi birakacagim....

1 comment:

Anonymous said...

Prizren özleminizi www.prizrenliler.org Balkanların Sesi-PrizrenlilerWEB'i izleyerek giderebilrisiniz..

saygılar
BÜlent Fİdan